IMG_2231

Szkolenie Content Marketing z Arnie Kuenn z Vertical Measures – SMX London 2015

IMG_2231

Content Marketing, znany także jako marketing treści, jest obecnie jednym z najlepszych kanałów do budowania relacji marka-klient, który można wykorzystać w internecie. Warto pamiętać, że nie są to tylko artykuły czy szerzej – słowo pisane, ale też infografiki, video, webinaria i jeszcze kilka innych rzeczy. Pamiętajmy jednak, że samo napisanie kozackiego tekstu nie sprawi, że mały sklepik z dorabianiem kluczy wystrzeli od razu na pierwsze pozycje Google. Potrzebna jest jeszcze strategia, na którą trzeba trochę pomyśleć – a to, jak ją budować można było dowiedzieć się na Content Marketing Workshop podczas majowej konferencji SMX London 2015. Na której oczywiście byłem 😉

Konferencja SMX London i warsztaty z content marketingu

SMX London to jedna z serii konferencji SEO i SEM organizowanych na całym świecie, która stawia sobie za zadanie przekazania uczestnikom praktycznych technik i wskazówek, usprawniających działania marketingowe w internecie. Obecnie jest już standardem, że razem z największymi konferencjami organizowane są szkolenia i warsztaty, z której można wynieść sporo ciekawostek co do realnych działań marketingowych. Z tego powodu wziąłem udział w Content Marketing Workshop.

IMG_2234

Może zacznę od przedstawienia prowadzącego, który podczas całego warsztatu tylko kilka razy wymieniło słowo “SEO”, mimo, że szkolenie teoretycznie było po części podporządkowane i tej dziedzinie. Jako ciekawostkę dodam też, że i tym razem – jak się później okazało – jako jedyny na sali zajmowałem się seo. Taka sytuacja zdarza się już kolejny raz 😉

Warsztaty były poprowadzone przez Arnie Kuenna, prezesa Vertical Measures. Razem ze swoją firmą zajmuje się pomaganiem swoim klientom w generowaniu rentownych wzrostów widoczności w internecie, właśnie poprzez content marketing. Arnie działa w tym temacie od mniej więcej 20 lat – zajmował się m.in. marketingiem na Arizona Super Bowl 2008, a także założył Arizona Interactive Marketing Association (AZIMA). Ponadto jest częstym prelegentem na konferencjach SMX oraz wykładowcą na uniwerku.

Sam warsztat, który odbywał się przed konferencją można pochwalić za fajną lokalizację, w centrum Londynu, niewielką liczbę osób (ok. 15), co daje dobry klimat do bardziej luźnych rozmów i zadawania konkretnych pytań oraz za materiały szkoleniowe, które każdy otrzymywał. Obejmowały one zbindowaną prezentację, książkę prelegenta i dyplom potwierdzający uczestnictwo.

Szkolenie było zaplanowane na cały dzień, od 9.00 do 17.00, z przerwami na networking. Plan warsztatów obejmował 8 zasadniczych punktów: strategia rozwoju, tworzenie głównej idei, tworzenie treści, optymalizacja, promocja, dystrybucja, dojrzewanie leadów i pomiary. Wszystko było dobrze przemyślane i przedstawione zrozumiale. Tyle teoretycznych informacji, przejdźmy do części ciekawszej, czyli tego, co dało mi to szkolenie i czy w ogóle coś dało.

IMG_2241

Co wyniosłem z szkolenia o content marketingu w Londynie?

To, co rzuca się w oczy i potwierdza na absolutnie każdym szkoleniu, konferencji czy warsztatach odbywających się poza Polską to fakt, że widać różnice między SEO w Polsce, a SEO zagranicznym. Co więcej, już teraz widzę, że różnica jest także w zachowaniu się internautów podczas korzystania z wyszukiwarki. W naszym kraju wpisywany frazy do wyszukiwania są bardzo ogólne – na tyle, że dopasowane wyniki wyszukiwania niekoniecznie muszą być ze sobą spójne. Moja refleksja jest taka, że Polacy często wpisują coś bezmyślnie do wyszukiwarki, bez zastanowienia się, co konkretnie chcą znaleźć. W USA ludzie dają zapytania często złożone z 5-6 fraz – ich pytania są bardzo szczegółowe.

Po drugie w pamięć zapadło mi bardzo ciekawe rozwiązanie zaprezentowane przez firmę Arniego, które służy im do celów informacyjnych, wykorzystywanych w promocji idei content marketingu. Zainteresownych odsyłam na stronę :

http://www.howtoconvinceyourboss.com/

Fajnie by było, gdyby ktoś podłapał ten pomysł i zrobił podobną wersję polską. Jestem przekonany, że każdy z nas dużo by dzięki temu skorzystał. Może whitepress, który jest znany ze swojego innowacyjnego podejścia do CM się skusi…? Tak tylko sugeruję 😉

IMG_2244

Jak dla mnie ciekawe i chyba dobrze sprawdzające się rozwiązanie, dzięki któremu handlowcy i działy marketingu mogą przekonać potencjalnych klientów do zainwestowania w promocję content marketingu. Powiedzmy sobie od razu – konkretnego zainwestowania, a nie łaskawego zgodzenia się na jakieś tam działania, oczywiście z świetnym wynikiem za minimalną możliwą cenę 😉 Ta strona naprawdę bardzo szeroko opisuje wszystkie aspekty CM i zalety, jakie z niego płyną. To dobre argumenty dla działów marketingu i sprzedawców – konkretnie pokazuje co daje content marketing, ile to kosztuje i w jaki sposób powinny być mierzone jego efekty. Dostępne są na niej gotowe prezentacje i filmy video z wypowiedziami znanych osób na temat content marketingu i jego znaczenia w promocji w internecie.

Kilka ciekawostek wyniesionych z warsztatów Arnie Kuenna i to, co mi się podobało

  • warto segmentować audiencję przez np. intencje/sezonowość/lokalizację, w zależności od produktu, jaki ma być promowany;
  • przez całe szkolenie Arnie powtarzał i podkreślał, że CM nie są działaniami na 30 dni – cała strategia wymaga przemyślenia i dokładnej analizy, bo bez tego content nie będzie efektywny. Pierwsze efekty mogą się pojawić najwcześniej po 3-5 miesiącach;
  • dobrą praktyką jest dobieranie tonu wypowiedzi naszego contentu, do grupy docelowej (ton zabawny, poważny lub specjalistyczny);
  • połowa budżetu przeznaczonego na CM powinna być poświęcona dystrybucji treści przez różne, dostępne kanały;
  • podobało mi się opisanie pełnego cykl życiowego contentu w procesie zakupowym, posprzedażowym i podczas użytkowania produktu;
  • prowadzący pokazał, jak wyciągać pomysły na content marketing na przykładzie Q&A Amazonu;
  • pokazanie wagi badań przed budową kampanii content marketingu – wiedzieliście, że z przeprowadzonych badań w USA wynikło, że najczęściej zadawane pytanie w recepcji w hotelach to: “Can we have late check out? A nie czy jest internet, czy bar, czy o której jest śniadanie. Kto by to stwierdził gdyby nie badania? Wbrew pozorom to całkiem przydatne informacje – nie zawsze to co wydaje się dla nas oczywiste, faktycznie może takie być;
  • content marketing nie nadaje się dla małych firm, typu punkt ksero/dorabianie kluczy etc. Od tego jest seo lokalne. Aby robić Content Marketing dla firm z małym budżetem, trzeba szukać podwykonawców na poszczególne szczeble strategii, żeby zmniejszyć koszta całego projektu (budowa infografiki, przeprowadzenie badań grupy docelowej przez firmę zew. itp.). Wiele kosztów ponosimy już na poziomie dystrybucji, która pochłania sporo z budżetu – a tego nie przeskoczymy;
  • dobrą opcją jest wdrażanie pracowników firmy do brifowania i pisania contentu (najlepiej za bonusy w wynagrodzeniu, poprzez wew. konkursy). Dział obsługi klienta wie najlepiej, o co ludzie pytają i jakie mają problemy. Magazynier wie najlepiej, jak powinno się konserwować produkt i przetrzymywać. Dział reklamacji wie, co jest problemem dla klientów. Sprzedaż wie dokładnie, co ludzie poszukują. Trzeba to wykorzystywać – stworzyć wew. mail i konkurs wewnątrz firmy, na który pracownicy “anonimowo” mogą dawać pomysł na content, na podstawie ich doświadczeń. W końcu cały content marketing to odpowiadanie na potrzeby klientów;
  • nie byłbym sobą, jakbym nie zapytał ile kosztuje taka przyjemność, czyli tak rozbudowana kampania. Firma z Phoenix z Arizony (w której pracuje prowadzący szkolenie) nie bierze klientów poniżej 2k dolarów. Minimum umowa podpisywana jest na 6 miesięcy. Klientów za 500 dolarów nie obsługują, ponieważ wymaga to przerzucenia na nich gro pracy, co i tak nie zawsze by zadziałało. Dla firm z takim małym budżetem proponowane są działania rozwijania contentu na stronie we własnym zakresie, bez większej strategii i badań;
  • ludzie cały czas szukaj list:

“10 sposobów na podrywanie dziewczyny”

“30 miejsca do odwiedzenia przed śmiercią”

I innych podobnych, niezwykle interesujących wiadomości 😉

  • ludzie cały czas szukają gotowych porównań:

“Jaka jest różnica miedzy McDonald a Burger King”

  • pokazano, jak wykorzystywać slideshere do promocji contentu;
  • szeroko omówione zostały formy planowania i raportowania działań content marektingowych.

Wspomnę jeszcze, że na warsztatach dosyć szeroko omówiono znaczenie video marketingu – wywiady, reportaże, prezentacje produktów, treści humorystyczne, webinary, darmowe szkolenia itp. Dużo uwagi poświęcono też temu, co szkodzi kampanii content marketingowej – ten temat często jest pomijany na szkoleniach, w których uczestniczyłem. Wspomniano m.in. o duplicate content w treści, title i description, braku struktury tematycznego wewnętrznego linkowania i polityki anchorów oraz canibializacji treści w obrębie domeny oferta/blog.

Czy jestem zadowolony z szkolenia Content Marketing z Arnie Kuennem, zorganizowanym przed konferencją SMX London 2015?

Raczej jestem – na pewno będę wracał do informacji, jakie uzyskałem i część z nich wykorzystam. Tak się składa, że aktualnie sporo czytam o tym temacie i czerpię wiedzę z różnych źródeł, dlatego coraz mniej rzeczy mnie zaskakuje jeśli chodzi o CM. Coraz więcej tego typu działań staramy się wprowadzić u swoich klientów, dlatego każde kolejne informacje z spotkań tego typu są przydatne. Ogólnie polecam szkolenie i już teraz zapraszam do zaglądania na bloga – niedługo kolejne relacje. Już niebawem, bo 1 czerwca, wylatuję ponownie do USA, na SMX Advanced, gdzie wezmę udział w konferencji i – co łatwo zgadnąć – w kolejnym szkoleniu. Więc zapraszam do odwiedzenia bloga za jakiś czas 😉

13 replies
  1. Zgred
    Zgred says:

    To zdanie o efektach po 3-5 miesiącach PODKREŚLIĆ i WYBOLDOWAĆ !!!

    Do budowania CM można wykorzystać (to co wynika z Twojego tekstu) user experience – poprzez wywiady i spisanie doświadczeń jednej strony można budować content dla strony drugiej. Ale tego dla małych i średnich firm przy bardzo małym budżecie nie da się zbudować…

    Odpowiedz
    • admin
      admin says:

      Super !!! Jesteście jak na razie jedyną firmą w PL promującą Content Marketing na konkretnym poziomie bez gwiazdorowania.

      Takie przedsięwzięcie pomogło nie tylko w sprzedaży Content Marketingu, ale także w edukacji klientów.
      Nazwijmy to Content Marketingiem dla promocji Content Marketingu.

      Odpowiedz
  2. Krystian Szastok
    Krystian Szastok says:

    Zgadzam sie z sz.p. Zgredem. Nawet powiedzialbym ze 3-6 miesiecy zalezy od rozmiaru firmy. Wieksze firmy w bardziej konkurencyjnych sektorach, albo gdzie ‚sales cycle’ jest bardzo dlugi, mozna czekac 9-12 miesiecy zeby zobaczyc konkretna roznice.

    Odpowiedz
  3. Lukasz
    Lukasz says:

    Kolejna relacja z kolejnego światowego eventu – Darek, Ty to jesteś cosmopolitan!! 🙂

    9 punkt od góry w liście ciekawostek o CM – wytatuować na przedramieniu i gapić się na to codziennie 😉

    Odpowiedz

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] nigdy nie mów nigdy, o czym dobrze się przekonałem, bo już pół roku później, po konferencji SMX w Londynie, która była na naprawdę wysokim poziomie, nakręciłem się na kolejne odsłony szkoleń z tej […]

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *