SMX Advanced Seattle 2015 – Local Search Advantage Workshop

W styczniu tego roku, kiedy wracałem z USA, z szkolenia na Florydzie, obiecałem sobie, że odpuszczam wizyty w Stanach. Głównie ze względu na koszmarną, 14 godzinną podróż, wysokie koszty przelotu, przejazdu i życia na miejscu. Jednak, jak brzmi stare powiedzenie – nigdy nie mów nigdy, o czym dobrze się przekonałem, bo już pół roku później, po konferencji SMX w Londynie, która była na naprawdę wysokim poziomie, nakręciłem się na kolejne odsłony szkoleń z tej serii, tym razem w wersji zaawansowanej. Tym sposobem 1 czerwca ponownie obrałem kierunek Stany Zjednoczone, a konkretnie Seattle, żeby wziąć udział w konferencji (2-3 czerwca) i szkoleniu Local Search Advantage Workshop. Tytułem wstępu – było kozacko jak to w USA 😉

IMG_2475

SEO lokalne przyszłością branży?

SEO lokalne jest niezwykle istotne z punktu widzenia przedsiębiorców różnego typu – ma największe zastosowanie w momencie, kiedy szybko potrzebujemy znaleźć danego specjalistę w konkretnym miejscu. Co więcej, nawet jeśli nadal więcej zakupów dokonuje się w formie tradycyjnej, stacjonarnej, to informacji o produkcie, usługach, cenach etc., cały rekonesans odbywa się w internecie – warto to wykorzystać. W związku z tym Local Search powinno być uwzględnione w każdej strategii klienta, zarówno wtedy, kiedy firma ma kilka oddziałów, jak i wówczas, kiedy jest to punkt z dorabianiem kluczy. Tak więc szkolenie na SMX Advantage miało pomóc w prześwietlaniu zachowań i zwyczajów przeciętnych użytkowników oczekujących lokalnych wyników wyszukiwania oraz pokazać, jak skutecznie tworzyć seo lokalne na wysokim poziomie – na czym się skupiać, jakich narzędzi używać, jak wykorzystywać urządzenia mobilne etc.

Z rzeczy technicznych – szkolenie Local Search Advantage Workshop odbywało się trzeciego dnia konferencji (4 czerwca), w Seattle, a dokładniej w the Bell Harbor Conference Center. Trwało od 8.30 do 17.00 z krótkimi przerwami. Na sali było mniej więcej 35 osób, czyli porównywalnie do typowej polskiej szkoły. Generalnie uczestnicy to ludzie z marketingu wielkich spółek i firm, które mają multum oddziałów i lokalizacji – nie tylko w Stanach, ale na całym świecie, np. DHL, Ford etc. Ponadto ludzie związani z katalogami internetowymi typu Yellow Pages, które po Gołębiu dostały na plus.

11010627_1108129975870902_4771771999451052002_n

Wykładowców na szkoleniu było kilkunastu – każdy miał swoje wystąpienie, na którym omawiał aspekty Local Search, w których się specjalizuje. Co mi się podoba już na wstępie – lokalne SEO w Stanach jest traktowane trochę na zasadzie konkretnych profesji. Np. w Polsce mamy w medycynie kardiologa, który zajmuje się tylko sercem i sprawy gastrologiczne w żaden sposób go nie obchodzą. Zna podstawy medycyny, jak każdy lekarz specjalista, ale sam specjalizyje się tylko w jednym – w USA podobnie jest z seowcami, specjalistami od poszczególnych dziedzin branży. Siedząc tam czułem się właśnie jak na zjeździe kardiologów, brakowało mi tylko śp. Religi ;-). W Polsce seowiec to człowiek orkiestra. Zrobi trochę seo technicznego, trochę link building, sporo z content marketing etc.. Zdarza sie że w ogłoszeniach o prace wymagają też obsługi Adwords ;-), czyli generalnie wszystko jest na jego głowie.

Specjalnie dla was postarałem się wyciągnąć najważniejsze rzeczy z 10 paneli dyskusyjnych, które odbyły się w ciągu całego dnia szkoleniowego Local Search Advantage.

Top 10 Local Website Mistakes – Greg Gifford

Greg Grifford jest dyrektorem Search&Social w AutoRevo i producentem oprogramowań, które przeznaczone są przede wszystkim dla dealerów samochodowych. Jego ponad 15-letnie doświadczenie w marketingu, w tym w SEO lokalnym, pomogło wielu firmom przetrwać okres recesji w US. Do jego zadań zawodowych należy przede wszystkim realizacja wszystkich działań SEO i social media.

W swojej prezentacji przekonywał nas, że:

  • nie powinniśmy promować zbyt mocno marki, jeśli ma się to się dziać kosztem produktu, lepiej skupić się na tym drugim;
  • ale jednocześnie nie możemy skupiać się tylko na tym, co sprzedajemy;
  • wiele osób docenia ukazanie w strategii własnej osobowości – warto pokazywać przede wszystkim mocne strony;
  • w tworzeniu seo lokalnego nie można skupiać się na promowaniu tylko jednej usługi;
  • istotną rzeczą jest odpowiedni optymalizacja własnej wizytówki;
  • według badań prelegenta 38% ludzi odwiedza witryny tych osób, które posiadają wypełnione wizytówki, zaś 29% ludzi dokonuje zakupów właśnie u tych, którzy posiadają ładne wizytówki;
  • coś, co zawsze się sprawdza – dodanie dużej liczby oryginalnych, własnych zdjęć;
  • warto połączyć się z kanałem youtube;
  • najważniejszym czynnikiem rankingującym w seo lokalnym są opinie użytkowników;
  • trzeba zainwestować trochę pracy w pełną optymalizację strony pod lokalne seo;
  • zwrócić uwagę na off site signals;
  • trzeba pamiętać, że linki lokalne są ważniejsze niż linki z autorytetem ogólnym;
  • dobrą praktyką jest pisanie lokalnego bloga;
  • pamiętać o umieszczaniu danych na innych podstronach – nazwa firmy jest kluczowym elementem;
  • trzeba pilnować danych (telefon i inne) w linkach zew (np. wpisy w katalogach);
  • najważniejszy na stronie jest oczywiście content pisany, a zaraz po nim video i zdjęcia;
  • tworzyć silosy na stronie miedzy blogiem a ofertą.

IMG_2481

Google My Business: Advanced Tips and Tactics – Joy Hawkins

Joy Hawkins, topowy współpracownik na forum Google, czyli Product Consultant Imprezzio Marketing and Google My Business Top Contributor opowiadał o najnowszych informacjach i zaawansowanych taktykach seo lokalnego. Podumowując jej wystąpienie, mogę powiedzieć, że:

  • należy zawsze używać map makera do robienia mapek;
  • bardzo ważne jest ustawianie kategorii wpisu;
  • Joy poruszała zasady współpracy z helpdeskiem Google od map;
  • pokazywała najczęstsze problemy, z jakimi zgłaszają się ludzi;
  • szeroko opisała problemy spamu w wynikach lokalnych i zaprezentowała formy jego zgłaszania;
  • zwróciła uwagę, że wszystkie wytyczne bardzo szybko się zmieniają, przez co częste zaglądanie do nich to absolutna podstawa.

Local SEO: Post-Pigeon and “Mopocalypse” – Andrew Shotland

Andrew Shotland z LocalSEOGuide przedstawiał swoje spostrzeżenia na temat lokalnych taktyk SEO, które zmieniają się w wyniku różnych zmian algorytmów.

Przedstawił bardzo dokładnie porównanie wizytówek google maps vs. apple maps. Wiecie dlaczego trzeba mieć też wizytówkę na apple maps? Bo do tej pory bo sprzedano ok 700 milionów produktów Apple i nie istnieje tam aż tak duża konkurencja. A dane z tych mapek bardzo często pobierają katalogi internetowe (typu yelp itp.)

Ponadto opowiadał o wdrożeniu Gołębia i czynnikach rankingowych związanych z jego pojawieniem się. Dodatkowo podjął temat optymalizacji katalogów, takich jak Yellopages i tego, w jaki sposób można ugryźć ten temat.

Driving and Tracking Offline Conversions – Michael Mire

Michael Mire, który jest Co-founderem SweetIQ pokazywał, jak zwiększyć skuteczność mediów i narzędzi skupionych na konwersji offline. Ten wykład zakładał:

  • szerokie omówienie przekładania się składników (video, treść, zdjęcia) wizytówki na konwersję;
  • wszystko pokazywane było na podstawie platformy prelegenta – http://sweetiq.com/
  • omówienie technologii monitoringu wpływu działań w local seo na liczbę odwiedzających, np. czujki liczące ludzi w sklepie wyglądające jak kamery sklepowe;
  • wykorzystanie kuponów online do mierzenie wpływu na sprzedaż
  • omówienie, jak liczyć zwrot z inwestycji z działań on-line na klientów przychodzących z ulicy;
  • mierzenie ROI za sprawa połączeń tel z działaniami on-line

IMG_2430

Mobile Search Tactics and Cross-Device Attribution – Mark Irvine

Mark Irvine z Wordstream zajmuje się opracowywaniu specjalnych procedur i procesów w celu zminimalizowania rezygnacji użytkowników z zakupu, zwiększenia retencji i zwiększenia sprzedaży. Ponadto jest on odpowiedzialny za tworzenie badań opartych na danych branży WordStream. W swoim wystąpieniu przedstawił:

  • omówienie grupy docelowej kupującej on-line (wiek, płeć, preferencje);
  • fakt, że mobile w 10 krajach przeskoczyło wyniki desktopowe, w tym w Japonii i USA (najbardziej rozwinięte technologicznie państwa)
  • ludzie szukają inaczej na mobile, inaczej na desktopie i na tablecie;
  • w ciągu ostatniego roku wzrosły podwójnie zapytania typu “near me”, typu dobry kebab w mojej okolicy;
  • wpływ contentu w wersji mobilnej na konwersje.

(Re)Building Your Online Reputation – Chris Silver Smith

Prezentację wygłosił Chris Silver Smith z President Argent Media- mówił o urządzeniach mobilnych, o tym jak poprawić użyteczność, przejrzystość i konwersję z tych urządzeń. W swoim wystąpieniu zaznaczył:

  • wpływ opinii na ranking i konwersje;
  • wpływ gwiazdek przy ocenach i opinie na pozycje w wynikach (hotele i restauracje);
  • wpływ treści opinii na długi ogon w wynikach lokalnych;
  • wpływ gwiazdek na CTR i CTR traktowany jako ranking factor w local seo;
  • lepiej dać możliwość zgłaszania zażaleń przez formularze (specjalny tel, fb, formularz kontaktowy) i specjalne kanały, niż dać klientom się wyżalić na google maps, które mogą nas pogrążyć o oczach algorytmu;
  • pokazywał serwisy z wysokim autorytetem, które zajmują się opiniami, które mają wpływ na ranking;
  • omówienie wytycznych google vs yelp dotyczące pisania opinii. Nie można dawać produktów ani pieniędzy za opinie. Nie powinno się pytać o napisanie opinii przez klientów;
  • szerokie omówienie, jak flagują Googlersi i obsługa Yelp, lewe opinie, co biorą pod uwagę, jak wykrywają fejkowe konta. Sposób wykrywania tych fake person jest mega rozwinięty, ma tyle czynników, że wygląda prawie, jak link detox;
  • były prezentowane przykładowe oferty firm zajmujących się usuwaniem złych opinii. Nie polega to na depozycjonowaniu itp. tylko na kontakcie z klientem i próby złagodzenia i rozwiązania problemu, co kończy się zmianą opinii.
  • zwracano dużą uwagę a szybkość odpowiedzi na opinie i słownictwo, jakie się wykorzystuje. Jawne rozwiązywanie problemów i rekopensata, uwiarygadnia firmę w oczach innych czytających opinie.
  • oficjalne konta na socialach i ilość followersów, lajków itp. ma wpływ na pozycje lokalną
  • google aktualnie indeksuje też Twittera, więc dobre tweety mogą znacznie pomoc przy wpisywaniu nazwy brandu w Google

Leveraging Video for Local Lead Generation – Mat Siltala

Mat Siltala, Founder & President Avalaunch Media pokazywał na przykładzie studium różnych przypadków, w jaki sposób lokalni sprzedawcy i przedsiębiorcy mogą zwiększać zyski swojego biznesu i wpływać na widoczność firmy on-line, jeśli właściwe wykorzystają filmy wideo. Z tej prezentacji najważniejsze rzeczy to:

omówienie czynników rankingowych dla youtuba wykorzystywanego do local seo,
przykłady wykorzystania video nagrywanego kamerami w telefonach w promowaniu lokalnych biznesów,
bardzo ważne jest, aby połączyć kanał na youtube z google plusem i www,
video to content i tak samo jak treść na stornie, powinno dotyczyć tematów lokalnych,
ważne jest, żeby video odpowiadało na potrzeby użytkowników, wiec warto je wrzucać na fora jako rozwiązanie danego problemu.

IMG_2476

Good vs. Bad Calls: Best Practices for Generating New Prospects over the Phone – John Busby

John Busby z SVP Marchex prezentował najlepsze taktyki i praktyki, które mają przybliżyć wszystkie osoby zajmujące się seo do poprawy lokalnego marketingu mobilnego. Z tej części szkolenia dla zaawansowanych zanotowałem, że:

  • są usługi i produkty, które żeby się skonwertowć, muszą być zakończone za pomocą telefonu – konwersja nie uda się on-line,
  • omówiono pracę call center przy obsłudze firm lokalnych on-line, głównie obsługa klientów z innych stref czasowych, kiedy teoretycznie firma jest zamknięta,
  • klienci w USA obsługiwaniu są w 2 językach (angielski i hiszpański)
  • w USA istnieje podział na stany, w których klient jest bardziej agresywny w wymowie i mniej.

Advanced Tools for Local Marketers – Conrad Saam

Conrad Saam jest General Manager w Atticus Marketing. Zajmował się i nadal zajmuje nadzorowaniem firm w różnych wyszukiwarkach, SEO, social media, e-mail i analityką inicjatyw internetowych. Ponadto jest felietonistą Search Engine Land, gdzie regularnie mówi o marketingu on-line. W Seattle prezentował przydatne narzędzia do badania słów kluczowych i automatyzacji sprzedaży.

  • zaprezentował oprogramowanie do lokalnego SEO wraz z zastosowanymi testami
  • pokazał przegląd narzędzi do promowanie lokalnych interesów

Na samym końcu istniała możliwość zadawania pytań do konkretnych prowadzących, co dla wielu uczestników było całkiem przydatne. Jestem pozytywnie zaskoczony poziomem na  – zarówno na dwudniowej konferencji, jak i na szkoleniu. Świetne jest to, że wszystkie treści rzeczywiście były dostosowane do poziomu zaawansowanego – laik z pewnością nie zrozumiałby części rzeczy, a osoba początkująca mogłaby czuć pewien chaos. Świetni ludzi, świetne tematy miejsce i sposób prezentacji. W Polsce local seo stawia pierwsze kroki już od jakiegoś czasu, a jego popularność stopniowo rośnie. To dobra wiadomość dla osób, które nie potrzebują walczyć o miejsce w pierwszych wynikach wyszukiwania na skalę krajową – dla większości spokojnie wystarczy seo lokalne, bo z niego czerpią największy ruch, a my bez problemu możemy im to zaoferować.

IMG_2368

Tak więc polecam poświęcić trochę czasu oraz funduszy i poznać specyfikę rynku USA, pomysły i rozwiązania ludzi z całego świata, żeby tu w Polsce, u nas, działać na światowym poziomie. Jeśli ktoś zdecyduje się na udział w jakimkolwiek szkoleniu SMX to z góry mówię, że się nie zawiedzie. Polecam całym sobą i proszę o pozostanie w czujności. Relacje z kolejnych szkoleń, konferencji i warsztatów na pewno się pojawią, choć te najważniejsze mam zaplanowane dopiero na listopad – w międzyczasie z pewnością też się odezwę.

21 replies
  1. Tomek
    Tomek says:

    Zrobienie dobrego lokalnego SEO to ciężki kawał chleba. Szacun dla speców któży mają to dobrze rozpykane – i nie mówię o „robieniu topów” 🙂 Jeszcze jakby faktycznie rozdzielić link builderów, od tech-seo i innych takich to byłoby fajnie 🙂

    Odpowiedz
  2. Lukasz
    Lukasz says:

    Jak zawsze Daro-Obierzyświat odwalił kawał dobrej roboty 🙂
    Chłonę każdą Twoją relację i oficjalnie Cię nienawidzę za to, że obskakujesz każdy większy SEO event hehehe 😉
    pozdroSEO

    Odpowiedz
  3. Kamil
    Kamil says:

    no bardzo fajne pościwo 🙂 #zazdrośćtakbardzo, ale Twoje sprawozdania tylko utwierdzają mnie w przekonaniu, że dobrze to wszystko rozkminiam 😉 nowość – ilość followersów i lajków ma wpływ na pozycję lokalną 🙂 – chociaż już od dawna to do mnie dochodzi to, o ile to fakt, to cieszę się, że to też krok w dobrą stronę i moje spostrzeżenia okazują się słuszne 😉 SEO lokalne to przyszłość, a nie „opony” na całą Polskę 😉 Pozdro

    Odpowiedz
  4. Marcin Marć
    Marcin Marć says:

    Relacja naprawdę obszerna. Lokalne SEO jak widać ma coraz większe znaczenie na świecie i w Polsce. Ciekawe kiedy u nas odbędzie się impreza poświęcona wyłącznie lokalnemu SEO.

    Odpowiedz
  5. Mariusz
    Mariusz says:

    Firmy zajmujące się usuwaniem negatywnych opinii przez kontakt i łagodzenie/rozwiązywanie problemu, pomysł fajny. Ciekawe jakie mogą być tego stawki u nas.
    Skojarzyło mi się z Japonią jeśli nie lubisz przepraszać to możesz wynająć kogoś kto pojedzie i osobiście się ukorzy nawet jak to nie jest nasza wina 🙂

    Odpowiedz
  6. Patryk
    Patryk says:

    Zazdroszczę samego pobytu w Stanach, nie wspominając o szkoleniach SEO…
    Wyjazdy za granicę mocno poszerzają horyzonty. Fajnie, że dzielisz się takimi niecodziennymi wycieczkami!

    Odpowiedz

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] od prowadzącego możemy wrócić ze szkolenia bardzo zadowoleni, albo uznać, że były to pieniądze wyrzucone w […]

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *